Het winkelpand van Koninklijke Tichelaar, Makkum.
Makkum (20 februari) – Koninklijke Tichelaar Makkum stopt met de winkel op de Turfmarkt in Makkum. Het eeuwenoude bedrijf (sinds 1594) met een unieke productie traditioneel en eigentijds aardewerk, wordt net als andere bedrijven getroffen door de recessie. De verkoop is volledig ingestort, zegt directeur Jan Tichelaar, die in 1990 het bedrijf van zijn vader overnam. Hij ziet er geen heil meer in. Ooit begon hij met een omzet van 70 procent, de laatste drie à vier jaar betreft dat nog slechts enkele procenten.
In 1990 was Koninklijke Tichelaar in Makkum op sterven na dood. Dankzij de inspanningen en het zakelijk instinct van Jan Tichelaar werd het merk opeens hot. Toparchitecten uit New York, Singapore en Rome ontdekten Makkum ontdekt als leverancier van exclusief bouwkeramiek.
Koninklijke Tichelaar is een van de meest gerenommeerde keramiekbedrijven in Europa, bekend vanwege haar grote collectie handbeschilderd aardewerk en haar tegelcollectie. Tichelaar werkt echter met getalenteerde jonge ontwerpers zoals Hella Jongerius, Marcel Wanders en Jurgen Bey.
De winst moet nog steeds komen uit grote opdrachten, zoals voor de tegelbekleding van de nieuwe tunnel van het Centraal Station in Amsterdam en de gevel van het Museum for Arts and Design, het MAD in New York.
Voor de winkel heeft dat niet mogen baten. Tot Hemelvaartsdag wordt er in de winkel van Tichelaar uitverkoop gehouden, daarna gaan de deuren definitief dicht.