Eén van de foodscapes van Carl Warner.
In het fototijdschrift Shutr is een serie foto’s afgedrukt waar je verrast naar staat te kijken. Nou zijn we zo langzamerhand alles gewend op fotografiegebied, maar net als in de schilderkunst verbaas je je over de inventiviteit van sommige fotokunstenaars.
Carl Warner (Liverpool, 1963) is zo’n fotokunstenaar. Hij beweegt zich op het gebied tussen fotografie en schilderkunst. Dat is op zichzelf al spannend, maar zijn landschapsfoto’s komen op een wel heel bijzondere manier tot stand. Regelmatig zien we hem in Londen op de groentemarkt fruit en groente keuren. Op de tafels in zijn studio liggen bergen groente en stapels snoep, met een voorkeur voor chocola.
Hij kiest de juiste vorm van groente en snoep om daarvan landschappen te maken en die nauwkeurig uit te lichten. Het resultaat is een ‘foodscape’ zoals we hierboven zien afgedrukt. Een dorpje van kaas en Cheddar, wolken van snoepschuim, stapelmuurtjes van witte bonen, een karrenwiel van een champignon, peterselie als overhangend loof. Op een foto van een ondergaande zon aan een tropisch strand is de zee roze gekleurd, maar in feite is dat een plak gefileerde zalm. En zo rijdt een oude Engelse stoomlocomotief van Prince chocoladekoekjes op een rails met bielzen van Twix-repen.
Carl Warner was enig kind, misschien niet leuk, maar hij maakte er wat van. Sterker nog, het werd de inspiratiebron voor zijn huidige werk. Hij speelde urenlang in bed en tekende fantasiewerelden, geïnspireerd op posters met afbeeldingen van Dali en Patrick Woodroofe. Na een gedegen klassieke opleiding op de kunstacademie koos hij voor fotografie. ‘Door die klassieke opleiding zien mijn voedsellandschappen er zo overtuigend uit’, lichtte hij tijdens een tv-interview toe.
Alles kan Carl Warner van voedsel maken, een woest berglandschap (chocoladepudding), een stormachtige zee, een sciencefictionwereld met paddenstoelen die sterk doet denken aan de landschappen van de Nederlandse schilder Olphaert den Otter. En in gedachten komt ook meteen het werk van de Nederlandse pinhole-fotografe Bethanie de Forest. Maar dat van Carl Warner is toch weer heel anders. Het bezit dezelfde glamour als de fantasielandschappen van de Mario computerspelletjes. Je zou zijn werk een aanklacht tegen de westerse overconsumptie kunnen noemen, maar zelf zegt hij: ‘Het heeft geen enkele diepere betekenis, het is gewoon visueel plezier.’ Maar je krijgt er wel trek van.
De foto’s van Carl Warner staan in Shutr fotomagazine no 01. 9,95 euro.