1036 Dit is geen Drentse Aa

chris-herenius-Incantatie8-DrentseAa (1)

Chris Herenius: Incantatie 8 – Drentse A
(20x30cm) acryl op paneel.

copyright: 2014 – Galerie Wildevuur 

De landschappen van Chris Herenius lijken bijna op foto’s. Zo realistisch en gedetailleerd zijn ze geschilderd. Heel anders dan de interieurstudies van mede-exposant Sara van Epenhuysen. Ze schildert meubilair. Alles in een sterke belichting en met kleurrijke schaduwpartijen. Die zijn veel te kunstzinnig om ze met foto’s te verwarren. Dat geldt ook voor de fijngeschilderde stillevencomposities in aquarel en eitempera van Chris Herenius in hun typische Herenius-stijl. Maar zijn landschappen, van Friese Veen of de Drentse A, er zijn mensen die bij zoiets roepen: dat is geen kunst, dat is gewoon imitatie. En misschien hebben ze wel gelijk. Al blijft het natuurlijk een kunst om zo goed te kunnen imiteren.

En toch…

Bij de tentoonstelling hoort een boekje, vervaardigd door Chris Herenius en Sara van Epenhuysen, en dat gaat nou precies over de vraag of een realistische weergave een kopie van de echte wereld is of niet. ‘Hun schilderijen tonen wat ze deden en niet wat er was’, schrijven ze. En dat is natuurlijk waar. Zet tien fijnschilders voor een landsschap en ze maken er alle tien een heel ander schilderij van. Tien verschillende werkelijkheden krijg je dan. Kortom, ons oog is een misleidend instrument, onze hand een onbetrouwbaar gereedschap.

In het rijk geïllustreerde boekje gaat het om het filosofische aspect van het zien en het weergeven daarvan. Een kunstenaar is geen fotocamera of kopieerapparaat. Niet voor niets noemt Chris Herenius zijn landschappen ‘Incantaties’ (betoveringen). De kunstenaar raakt betoverd door wat hij ziet en het is de betovering die hij weergeeft, niet het landschap zoals het is, al doet het resultaat ons misschien aan een foto denken. Wat dat betreft moet iedereen deze tentoonstelling gaan zien om niet gewoon te kijken, maar om echt te kijken. Kijk naar de kleuren, naar de stofuitdrukking. De Drentse Aa bestaat in werkelijkheid niet uit verfstippeltjes. Het schilderij wel. De kunstenaar heeft bij elke handbeweging een keuze gemaakt, afgaande op wat zijn ogen hem via zijn brein voortoverden. ‘Een schilderij is een nieuwe werkelijkheid en geen imitatie van een bestaande werkelijkheid’, schrijven de kunstenaars dan ook.

Galerie Wildevuur: Chris Herenius en Sara van Epenhuysen en beelden van Coba Koster. Open: vr, za en zo 12-18 uur. T/m 28 september. Zwiggelterweg 4, Hooghalen.

 

 

Over Eric Bos

Eric Bos Eric Bos (Den Haag - 1942) is beeldend kunstenaar,schrijver, docent en journalist. Schrijft essays, romans en non-fictie. Woont in Groningen.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /srv/users/serverpilot/apps/visualia/public/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Een reactie op 1036 Dit is geen Drentse Aa

21 september 2014 om 14:40
Gezien van de Riet

Beste Eric, ik kreeg deze site doorgespeeld en ben verrast. Kan ik mij er op abonneren of anderszins op de hoogte blijven van nieuws?
Wat je aansnijdt ten aanzien van naturalisme vind ik een boeiend thema omdat ik er zelf zo mee geworsteld heb. Ik heb er veel over nagedacht en er over geschreven in mijn boek ‘In ’t leven vindtment al’ (2008), denkend aan de 17de eeuwse Hollandse schilders die van de Italianen op hun kop kregen omdat ze niet idealiseerden maar imiteerden; de Hollandse reactie was dat intensief kijken ook tot inventie kon leiden. Dit was informatie die me enorm goed deed en trouwens ook het bestaan van Shishkin. Maar, altijd blijft er toch een duveltje kwellen: moet je er niet een duwtje aan geven?
Heeft Tom Hageman al verteld van een beweging van realisten (representational art) in de VS? ik heb hem een stukje gestuurd met wat informatie.
Met vriendelijke groet,
Gezien van de Riet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *