Michael Triegel in zijn atelier met het Altar Stadtpfarrkirche St. Augustinus Dettelbach. (2013) gemengde techniek op MDF. Copyright: Collectie Harms Rolde – 2014
Michael Triegel (Erfurt, 1968) schildert religieuze, allegorische en mythologische voorstellingen. Schilderijen met een verhaal, iets wat twintig jaar geleden not done was. Heel erg not done, want los van de realistische stijl kun je je afvragen waarom wat al eeuwen geleden is gedaan, opnieuw moet worden geschilderd. Religieuze kunst. Zo religieus dat de vorige Paus besloot om Triegel een portretopdracht te verlenen. Sterker nog, Paus Benedictus XVI zag in Michael Triegel een tweede Rafael.
Maar de schilderijen van Michael Triegel vertellen meer dan het verhaal van Bijbel, Kerk en Geloof. Ze vertellen een verhaal in Duitse Renaissancestijl, vol gekke details en attributen zodat je begint te vermoeden dat dit meer antipaapse verhalen zijn dan liturgische uitbeeldingen. Ja, daar is Maria inderdaad, met de kleine Jezus en daar staat een bisschop en een heilige. Michael beeldt zich in veel van zijn schilderijen als Christus af. Maar we zien ook een schrijfmachine zweven en een stokbrood door de ruimte vliegen (dit is Mijn lichaam) of een zwevende roemer wijn (dit is Mijn bloed). Overal vandaan schieten messen tevoorschijn, best gevaarlijk. Vooral die blote Madonna daar met het mes gericht op haar kindje.
Dit is geen religieuze kunst, dit is antireligieuze kunst. Blasfemie noemen we dat. Godslastering. Maar je vergeeft het Michael Triegel, zo goed kan hij schilderen, zo goed kan hij de werkelijkheid naar zijn hand zetten, de complete santenkraam, bedoeld om ons een beetje te choqueren, te doen glimlachen, van de wijs te brengen. Het doet ook denken aan hoe de surrealist Max Ernst korte metten maakte met religieuze cliché’s. Want dat is het werk van Michael Triegel ook; het is vooral surrealistisch. En het steekt de draak met het katholieke geloof. Dat klopt, want Michael Triegel heeft ooit verklaard dat hij atheïst is.
Het opmerkelijke is nu dat hij dit jaar liet weten dat hij in de moederschoot van de kerk is teruggekeerd. Zo’n bezoekje aan de Paus verricht wonderen. Zijn virtuoos geschilderde schotschriften blijken in wezen de vervoersmiddelen van het grote Zoeken.
Schilderijen van Michael Triegel zijn te zien op de PAN Amsterdam RAI (Hal 8) in stand 33 van Collectie Harms Rolde. Open: zaterdag 22 november 14-19 uur, overige dagen 11-19 uur. T/m 30 november.