Camille Claudel in haar atelier.
Copyright: ecransliberation.fr
Afgelopen maandag 8 december was het precies 150 jaar geleden dat de Franse beeldhouwster Camille Claudel (1864-1943) in Fère-en-Tardenois werd geboren. Over haar kwaliteit als kunstenaar was in 2001 een grote overzichtstentoonstelling in het Singer Museum in Laren te zien. Haar tragische leven werd op muziek gezet, verfilmd en in boeken beschreven. Het meeste recente is ‘Camille Claudel statuaire’ van kunsthistorica Karin Haanappel (1968), dat nu bij de drukker ligt en besteld kan worden, want de auteur geeft het rijk geïllustreerde boek in eigen beheer uit.
Karin Haanappel gaf afgelopen maandag in de Singer theaterzaal vol Haanappel- en Camille-fans een lezing over haar ‘jarige’ beeldhouwster. In 1993 toen Karin Haanappel als studente kunstgeschiedenis Parijs bezocht om voor haar afstudeerscriptie een vrouwelijke kunstenaar te zoeken, liep ze tegen Camille aan. Twintig jaar lang deed ze onderzoek naar haar leven en ontdekte wat we inmiddels weten: Camille Claudel was een miskend genie, een leerlinge en minnares van de beeldhouwer Rodin en uiteindelijk door haar familie naar een psychiatrische inrichting verbannen waar ze dertig jaar, tot haar dood, heeft gezeten. Een geniaal talent. Kenners schatten haar hoger dan Rodin.
Karin Haanappel, die haar onderwerp duidelijk adoreert, was in de loop van de tijd niet de enige die Camille Claudel uit de schaduwen van de geschiedenis haalde. Maar ze ontdekte veel meer. Tussen alle nieuwe feiten is het grootste nieuws misschien wel dat Camille Claudel twee keer een kind van Rodin kreeg en dat iedere keer meteen na de geboorte onderbracht bij een pleeggezin in Shanklin op het eiland Wight.
Door het onderzoek blijkt ook dat wat we tot nu toe meenden te weten over haar leven, aangedragen werd door haar broer Paul Claudel, de gevierde katholieke dichter, dramaturg en diplomaat. Hij was degene die Camille ten onrechte krankzinnig liet verklaren. De dichtstbijzijnde bron was dus de meest onbetrouwbare.
Maar ook zonder dat tragische levensverhaal verdient Camille Claudel als een van Frankrijks grootste beeldhouwers een gedegen biografie. Dat haar werk wel eens te lieflijk wordt beschouwd is vooral terug te voeren op de hypermoderne stijl van die tijd, de Art-Nouveau waarmee ze experimenteerde. Wie haar werk in ogenschouw neemt, ziet passie, liefde en verlangen in steen en brons vereeuwigd.
‘Camille Claudel statuaire’ is te bestellen via haanappelpublishers@hotmail.com