Marcia ‘Martha’ Fuqua in 2010 aan het werk als blackjack dealer in de Hollywood Casino in Charles Town Races, Virginia (USA).
Foto: 2010 – The Washington Post
Lezers van deze rubriek vroegen hoe het was afgelopen met de door Marcia Fuqua voor zeven dollar op een vlooienmarkt in Virginia (VS) gekochte Renoir die in 1951 uit het Baltimore Museum of Art werd gestolen. De geschiedenis stond in Visualia 1011 (februari 2014) beschreven. De laatste zin was een regelrechte cliff-hanger: ‘wordt vervolgd’.
Hier is dat vervolg.
Het Baltimore Museum schakelde in 2014 de FBI in omdat het vond dat het eigendomsrecht niet bij de koper, een zekere Marcia ‘Martha’ Fuqua lag, maar bij het museum. De kunstwereld volgde het onderzoek en de rechtszaak met grote belangstelling. Het ging niet eens om de vraag of mevrouw Fuqua iets te maken had met de diefstal, want ze was toen nog niet eens geboren. Het ging er om wie de ware eigenaar is van deze Renoir, met een waarde van 250.000 dollar.
Het schilderij stelt de oever bij de Seine voor. Tussen alle impressionistische verftoetsen zien we nog net een jonge vrouw in het gras, Alphonsine Papillon, die het schilderij in 1880 van Renoir kocht.
Marcia ‘Martha’ Fuqua bood de Renoir bij een veilinghuis aan. Dat sloeg alarm. Door alle publiciteit rond de ‘gevonden’ Renoir, noemde ze zichzelf ‘Renoir Girl’. Ze verdedigde zich tegenover de federale rechter, dat ze niet kon weten dat het schilderij in een doos met een plastic koe en een lappenpop een Renoir kon zijn. ‘Ik ben een leek, ik weet niks van kunst’, zei ze.
Onderzoek bracht echter aan het licht dat ze is opgegroeid met een moeder die een kunstacademie-opleiding had gevolgd en zichzelf niet Fuqua, maar naar de Franse meester Fouquet noemde. Mevrouw ‘Fouquet’ schilderde zelfs werk van beroemde schilders na. Ook van Renoir. Dochter Marcia had haar jarenlang in haar privé-kunstacademie geassisteerd.
De Renoir die terug is gegaan naar de oorspronkelijke eigenaar, het Baltimore Museum, is overigens een echte Renoir, geen Fuqua-vervalsing. Het museum organiseerde meteen een tentoonstelling met de titel: ‘The Renoir is Back.’ Maar de echte Renoir Girl was en is natuurlijk Alphonsine Papillon.
(Met dank aan de The Washington Post)