3D printer. De ‘kunstenaar’ aan het werk.
Copyright: Joris Laarman Studio
Je weet niet wat je ziet in het Groninger Museum. Dan hebben we het niet over de grote tentoonstelling over David Bowie, indrukwekkend, maar op het randje van een lunapark, precies zoals David Bowie het graag had gewild. Nee, het gaat om een verdieping lager, om de tentoonstelling van Joris Laarman. Met deze tentoonstelling is het museum weer op het niveau van lang geleden, met uitzonderlijke eigentijdse design en kunst.
Het gaat om meubelen, om gebruiksvoorwerpen, maar vooral om de krachtige ontwikkeling die in deze tijd aan de gang is in de omstrengeling van kunst, technologie en wetenschap. Steeds meer kunstenaars zien in de nieuwste technische ontwikkelingen op het gebied van materiaal en productie onmiddellijk de mogelijkheden om die te integreren in hun eigen artistieke universum van uitdrukkingsmiddelen.
Zo hangt er een verwarmingselement aan de muur van ‘heatwave silver’ in de vorm van bloem- en bladmotieven die wij wel kennen uit het gietijzeren tijdperk. Zoals gietijzer in het ‘belle époque’ ineens onnoemelijk veel mogelijkheden bood om constructies te bedenken in een naadloos samengaan van vormgeving en functionaliteit, zo is de 3D-printer het equivalent daarvan. Je ziet op de tentoonstelling heel mooi hoe de werkwijze van een 3D printer tot (gestuurde) creaties in staat is die je eerst niet voor mogelijk had gehouden. De techniek van zo’n printer, maar ook de stollingsfactor van het geprinte materiaal bepalen mét het idee van de kunstenaar de vorm van het product, als je kunst zo mag noemen. Sterker, de 3Dprinter neemt de plaats van de kunstenaar in. De stollingsfactor leidt tot ongewone structuren en de beweging van de printer tot een vaak slangachtige of juist stijf- en strakgebogen vorm met verrassende en wonderlijke uitkomsten.
Joris Laarman (Borculo, 1979) heeft zich ontwikkeld tot een meester op dat gebied. Als een boosaardige Master uit een science fiction film manipuleert hij zijn robot, de 3D printer, om onze planeet te veroveren. De ‘Heatwave radiator’, de ‘Dragon Bench’, de ‘Bone Furniture’, een stoel die lijkt te bestaan uit de botten van een uitgestorven diersoort. En zo te zien zit deze stoel nog prima, ook. Jammer dat we dat niet kunnen uitproberen.
Joris Laarman Lab. Groninger Museum. Open: di t/m zo 10-17 uur, za 10-22 uur. T/m 10 april.