1109 Scène d’amour

Sasha Waltz

Pas de deux uit Romeo et Juliette van Sasha Waltz.
copyright: Bernd Uhlig.

De ‘pas de deux’ in het ballet is uitgevonden om op een gestileerde manier de liefde tussen twee mensen uit te drukken. Dat levert vaak de mooiste en intiemste momenten op, wanneer de twee gelieven even alleen zijn en elkaar met hun lichaamsbewegingen vertellen hoeveel ze van elkaar houden. In de nieuwe uitvoering van ‘Romeo et Juliette’ van Sasha Waltz gebeurt dat zelfs op een sublieme manier.

Sasha Waltz (Karlsruhe, 1963) is de Berlijnse choreografe van wie we in de jaren ’90 hoopten dat zij met haar dansgezelschap in Groningen de vaste gastchoreografe zou worden? Dat gebeurde niet. Voor haar in de plaats werd in 1997 de Israëlische choreograaf Itzik Galili gekozen. Sasha Waltz, daar mochten we alleen van proeven als ze weer eens in het onvolprezen Grand Theatre optrad met een mix van maatschappijkritisch theater en dans, zoals ‘Allee der Kosmonauten’, ‘Zweiland’ en ‘Travelogue’  of het confronterende, Pina Bausch-achtige ‘Körper’. Lijfelijk, gedurfd en lyrisch. En nu is ze terug. Niet in Groningen, maar in het Amsterdamse Muziektheater, op tournee met een oerklassiek ballet over de liefde dat als moderne dans bij haar weer volkomen nieuw wordt. Het hoogtepunt is een pas de deux die je zelden zo liefdevol in vorm en uitvoering ziet uitgebeeld; 15 minuten lang, met langzame, dan weer haastig verlangende bewegingen. Een liefde, opbloeiend in een emotionele woestijn van haat en repressie.

De choreografie beleeft een heel bijzonder moment wanneer de voeten van beide dansers elkaar strelen in wat een onvervalste vorm van voetjevrijen is, iets wat ik nog nooit in een dansvoorstelling heb gezien.

Romeo et Juliette wordt gedanst op de gelijknamige muziek van Hector Berlioz die zich in 1839 ontfermde over het liefdesdrama van Shakespeare. Tijdens de ’Scène d’amour’ is het alsof er geen muzieknoten, maar zacht geurende bloemen worden gestrooid. Te zoet? Helemaal niet. Dromerig, dat wel. Ontroerend, dat vooral. Bovendien kondigen duistere ondertonen het noodlot aan. Deze pas de deux van Sasha Waltz in combinatie met de muziek van Berlioz is ademloos mooi. Het is misschien wel de mooiste muziek die je kunt schrijven over een gedoemde liefde.

Sasha Waltz, Romeo et Juliette, Muziektheater, Amsterdam. Voorstellingen: 24, 25, 28 April en 1 mei.
www.operaballet.nl/nl/doublebill/2015-2016/voorstelling/romeo-et-juliette

 

 

 

 

 

Over Eric Bos

Eric Bos Eric Bos (Den Haag - 1942) is beeldend kunstenaar,schrijver, docent en journalist. Schrijft essays, romans en non-fictie. Woont in Groningen.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /srv/users/serverpilot/apps/visualia/public/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *