Wouter Berns: ‘La maison perdue’ (2015)
acryl op paneel (35x40cm)
Je hebt een verhaal van Edgar Allen Poe gelezen, ‘The Fall of the House Usher’ bijvoorbeeld. De nacht daarop droom je. Het is zomer. Je komt na een lange reis thuis. Tot je verbijstering is de tuin verdwenen. Het zorgvuldig gemaaide gras is een wilde weide geworden. Je huis is voor een deel verdwenen. Stenen reiken machteloos naar de verloren verbinding met andere stenen. De voordeur hangt laveloos in zijn sponningen. Het raam van de benedenkamer is een gat, de luiken zijn uit elkaar gevallen. Struiken hebben bezit van de schuur genomen. Is dit een droom? Nee, dit is wat de maker van dit schilderij aan je vertelt. De titel is al voldoende om dat verhaal op te roepen. Het beeld doet de rest: ‘La maison perdue’.
Wouter Berns (Zevenaar, 1970) is een schilder van verhalen. Niet de illustraties bij een verhaal, maar het verhaal zelf. Zijn schilderij van het verloren huis wekt bij de beschouwer van zijn werk een eigen verhaal. Of je ziet het verhaal van Edgar Allen Poe voor je. Dat mag, vindt Wouter Berns, dat is juist de bedoeling, dat zijn schilderijen met je aan de haal gaan. Of jij met het schilderij. Wat hij laat zien is hoogstens een vrouw die naar een vervallen huis staat te kijken. Meer niet. Maar dat is meer dan genoeg. Het is immers meer werkelijkheid dan droom wat hij ons voorschotelt. Op het Franse platteland loop je geregeld tegen dit soort verlaten huizen aan. Je zou er meteen in willen wonen, ook al is het half ingestort. Ze spreken tot de verbeelding, de schilderachtigheid ervan, het verhaal dat je er in leest, een verhaal dat ooit plotseling werd afgebroken alsof de bewoners op de vlucht sloegen voor een invasie vanuit de ruimte.
Wouter Berns vindt de inspiratie voor zijn werk zowel in zijn eigen leven als in de wereld. Als een echte verhalenvanger reist hij rond. Frankrijk, inderdaad, waar hij in Puilly een tweede atelier heeft. Maar ook Hongarije, Nieuw Zeeland, Canada, Cuba of Mexico. Hij maakt daar bijzondere foto’s waarin het verhalende aspect een grote rol speelt. In zijn atelier schildert hij zijn taferelen, al vijfentwintig jaar. Van originele beeldgrappen ontwikkelde hij zich tot een verhalenschilder die meer en meer de diepte van zijn verhalen, zijn schilderijen en zijn kunstenaarschap zoekt. En vindt.
‘De omloop van de verbeelding’. Wouter Berns, 25 jaar kunstschilder. De jubileumtentoonstelling met ruim 60 schilderijen is te zien in de Bovenkerk in Kampen. Open: di 13.00-16.30, wo t/m vr 10.00-16.30, za 10.00-15.00 uur. T/m 9 september 2017.