Stephen Shore: ‘Martin Theatre, Harrison Avenue,
Panama City, Florida, February 4, 1976′ (1976)
Chromogene print (50,8x61cm).
In dit zuurstokkleurige gebouw in Panama City Florida komt de Amerikaanse Droom dagelijks tot leven. Het is één van die typisch Amerikaanse gebouwen in bioscoop-architectuur die je in veel kleinere Amerikaanse steden tegenkomt. Gebouwd in een verzakelijkte art-deco stijl met een terra-cotta façade en met 460 zitplaatsen, staat het daar vanaf 1936 aan de Harrison Avenue 409. Als je de zalen van dergelijke bioscopen binnenloopt, weet je niet wat je ziet. Filmtheater Tuschinski in Amsterdam verbleekt erbij, zo stralen de art- deco motieven en ornamenten je tegemoet in die klassieke Amerikaanse theaters. In 1976 toen Stephen Shore deze foto maakte, stonden de letters MARTIN nog op de gevel.
Stephen Shore (1947) werd beroemd vanwege zijn experimenten met kleurenfotografie. Het beeld van Amerika bestaat bij hem uit kauwgomkleuren die zich weerspiegelen in de glanzende jaren ’60 limousines die overal geparkeerd staan. Zijn foto’s van gebouwen, parkings, supermarkten en de kleurige façades van winkels en theaters vormen het decor en het meubilair van de Amerikaanse Droom.
Toen de familie Martin met een bioscoopketen in staten als Georgia, Alabama en NW Florida begon, was het vertonen van film het kermisvermaak ontgroeid. Ze lieten complete droompaleizen bouwen waarin je je in een exotisch paradijs waande. Als het zaallicht dempte en de gordijnen ruisend vaneen weken, nam de droom een aanvang. Godinnen en sterren straalden wandgroot van het witte doek. Lachen, huilen, griezelen, maar vooral kijken naar het leven van andere mensen. Het traditionele ‘happy end’ zorgde ervoor dat je met een zeker geluksgevoel naar huis ging. Hoe ellendig je eigen leven ook was, het zou goedkomen.
Het Martin Theatre, dat nu ook ruimte biedt aan Shakespeare en muziek, vertoont nog steeds films. Sterren als Humphrey Bogart, Lauren Bacall en Ingrid Bergman maken er deze filmmaand de dienst uit, zoals de film Key Largo uit 1948 over mafia en misdaad als vijanden van de Amerikaanse Droom.
Hoe vreemd het ook is dat film bijna geen rol speelt in de exposities van The American Dream in Assen en Emden, deze ene foto van Stephen Shore maakt het toch een beetje goed. De film Goodbye, Norma Jean die in 1976 in het Martin Theatre draaide, schetst de laatste dagen van Marilyn Monroe. Het leven van deze vlees geworden Amerikaanse Droom eindigde in een nachtmerrie. Voor haar geen happy end. Maar dat was dan ook de werkelijkheid.
The American Dream. Kunsthalle, Emden en Drents Museum, Assen. T/m 27 mei 2018. www.kunsthalle-emden.de en www.drentsmuseum.nl