Hans Wilschut maakt foto’s in steden, zegt hij, niet van steden. Het gaat hem niet om bijzondere foto’s van Rotterdam, Seoul, Lagos of Hongkong, overal waar hij heeft gefotografeerd. Het zijn juist de bizarre onderwerpen die hij in steden aantreft, het eindeloze verticale ritme van de mondiale prefab-architectuur, dat er vanuit zijn point of view nog vervreemdender uitziet dan het van zichzelf al is. De stad als overwoekerend oerwoud waardoor je naar adem begint te happen als je alleen al naar de foto’s ervan kijkt. The Hermetic City is dan ook de titel van een van zijn fotoseries. Maar dat hermetische geldt voor al zijn foto’s. Als je die hebt gezien, op tentoonstellingen, op Google of Instagram, kijk je anders naar de Boompjeskade aan de overkant van de Maas waar hij vanuit zijn huis aan de Maaskade op uitkijkt.
De hoogbouw daar ziet er nog redelijk onschuldig uit, maar in gedachten zie je dat die zich vermeerdert, hoger groeit en de Maas oversteekt om zowel ons als fotograaf Hans Wilschut volledig op te slokken. Het is zijn lievelingslandschap, een wereld van beton, het verticale ritme van ontelbare ramen. De manier waarop hij die met zijn camera vastlegt is even uniek als fascinerend. Het is de wereld van nu, en het is de wereld in permanente wording waarbij je soms het gevoel krijgt in een science fictionfilm terecht te zijn gekomen. Zo’n sluis waardoor ruimteschepen het heelal inschieten en het veilige ruimtestation achter zich laten.
Het heelal van Hans Wilschut is in werkelijkheid het stukje hemel dat nog zichtbaar is als je op je rug gaat liggen en de flatgebouwen om je heen vastlegt. Het perspectief dat dan ontstaat heeft bijna een lancerend effect.
Hans Wilschut legde ook acht jaar lang de bouw van Rotterdam Centraal vast vanuit een kamer hoog in het Manhattan Hotel. Voor zijn meest recente fotoserie, die afgelopen maand in boekvorm uitkwam onder de titel ‘BANK’, fotografeerde Hans Wilschut de bouw van het beeldbepalende kantoor van de Rabobank in Eindhoven. Wilschut klom in een bouwkraan en richtte geregeld zijn camera op de peilloze leegte onder zich waaruit fase na fase het gebouw vanuit de grond naar de kraan toegroeide. Naar hem toe, naar zijn camera die dit wonder van betongroeisel vastlegde. Zodat wij weten in wat voor wereld we eigenlijk wonen.
Komende nacht om 0.30 uur heeft in het VPRO-programma ‘Nooit meer slapen’ op NPO Radio 1 een lang gesprek plaats met fotograaf Hans Wilschut.
Hans Wilschut: ‘BANK’. 272 pag. 65,00 euro Uitgeverij OVG Real Estate.