De video begint met een nachtbeeld van een gehurkte engel op sneakers. Alsof dat niet ongewoon genoeg is, worden we meegenomen door de lege zalen van het Louvre in Parijs, langs de eeuwenoude meesterwerken om oog in oog te staan met popidolen Beyonce en Jay-Z, het zwarte topduo op het gebied van Amerikaanse rapmuziek, die zich voor de Mona Lisa hebben opgesteld. Met z’n drieën kijken ze ons aan. Dan duiken overal danseressen op. Ze liggen op de trap voor het iconische beeld van de Nike van Samothrake en doen wat de schilderijen en beeldhouwwerken in de Louvrezalen nooit doen: bewegen, dansen en zingen. En dat op het ritme van hiphop en dance, zoals zwarte mensen dat in de jaren ’70 in The Bronx in New York deden.
In de video APES**T maken The Carters, zoals het duo Beyonce en Jay-Z zich noemt, niet alleen een deal met de Mona Lisa, maar dansen en zingen ook voor het enorme schilderij van Jaques Louis-David van de zelfkroning van Napoleon. En we bekijken met hen het enige portret van een zwarte vrouw in het Louvre, dat van een ‘negresse’, uit de tijd dat Napoleon de afgeschafte slavernij in Frankrijk weer nieuw leven inblies.
APES**T is een oogverblindend schouwspel. Beyonce en haar echtgenoot Jay-Z zijn volledig gewaagd aan de schatten om hen heen waarvoor wij elke zomer met miljoenen in de rij staan om ze te bewonderen. Het duo vermaakt zich uitstekend in deze heilige hallen van de westerse beschaving. En hun muziek gaat heel vanzelfsprekend een stevige confrontatie aan met de zwijgzame, enigszins hautaine kunstwerken, waarbij je ademloos staat te kijken.
Is deze video een supercommercieel product van de twee steenrijke monarchen van de rap, bedoeld om de verkoop van hun nieuwe album APES**T (Apeshit) te promoten? Ongetwijfeld. Maar deze schitterend aangeklede, uitgelichte en gechoreografeerde video plaatst de Amerikaanse rap tevens op gelijk niveau met de beroemde Europese meesterwerken.
Ik denk dat artiesten als Beyonce en Jay-Z in deze tijd inderdaad even belangrijk zijn als David, Canova en Da Vinci in hun tijd, vooral als je het aantal bewonderaars vergelijkt. De rapmonarchen zwengelen een stevige discussie aan over hoge en lage cultuur, over de westerse witte koloniale bovencultuur tegenover de zwarte actuele artistieke stromingen en doen dat op een verbluffende manier. APES**T is meer dan superieur entertainment, het is een statement.
APES**T – The Carters werd in mei 2018 in het Louvre opgenomen. De regie is van Ricky Saiz, de choreografie van de Belgische choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. De video is te zien op instagram, maar ook op YouTube: APES**T – The Carters