De Lentesalon 2012 in Pictura. Elvira Dik, achteraan een ruiterportret van Eske Koetje. Foto: Eric Bos
Jaren geleden werd het traditionele ‘Een jaar na Minerva’ van oud-studenten in Pictura omgedoopt tot Lentesalon, maar de opzet bleef dezelfde. Alleen werd er door Pictura steeds strenger en avontuurlijker geselecteerd.
Intussen is er een tweede academie bijgekomen in Groningen, de Klassieke Academie voor Beeldende Kunst die op de Lentesalon met Minerva samen optrekt. Daarmee is de Lentesalon extra spannend geworden. Hoe verhoudt het werk van alumni van Minerva en de Klassieke Academie zich tot elkaar?
De verrassing dit jaar is dat op het eerste gezicht alle werk afkomstig lijkt te zijn van één kunstacademie. Het schilderen is bijvoorbeeld helemaal terug op Minerva. Conceptuele kunst, in de vorm van installaties, is nergens te bekennen. Je zou van de Klassieke Academie misschien werk verwachten dat slechts de realiteit verbeeldt, zonder idee of visie. Maar dat blijkt praktisch bij niemand zo te zijn.
Een concept zit bijvoorbeeld achter een lekker los geschilderd groot formaat drieluik van Dajana Heremic (Minerva), een Oosteuropees aandoend landschap vol mythologische symboliek. Een concept zit ook achter een serie portretten en stillevens van Arseniy Pantchenko (Klassieke Academie) die uit woeste krijtbewegingen en gloeiende kleuren zijn opgebouwd. Emotionele stillevens, zou je ze kunnen noemen.
Conceptuele Figuratie is misschien wel de beste omschrijving van de opzet en de inhoud van deze Lentesalon. Als concept zijn de metershoge ruiterportretten van Eske Koetje even nadrukkelijk aanwezig als de collage-voorstellingen van Elvira Dik, deze keer op karton afgedrukt, niet op aluminium zoals gewoonlijk.
De cyber-strip portretten van Walker Pachler kun je misschien wel typisch Minervaans noemen. Een de manier waarop Frea Snijders haar spannende landschappen reduceert tot suggestieve vormen, zul je ook niet snel op de Klassieke Academie aantreffen. De opleiding op de Klassieke Academie is een stevige kunstvakopleiding met pas in het laatste jaar ruimte voor eigenheid en experiment, in tegenstelling tot Minerva. Dat geeft duidelijke verschillen te zien op de eindexamens. Maar op zo’n Lentesalon vallen die verschillen ineens weg. De overeenkomst is kwaliteit. De Lentesalon brengt beide instituten bij elkaar door gewoon voor vakmanschap te kiezen.
Lentesalon, nieuwe lente, nieuwe beelden. Elf alumni van twee kunstacademies. Pictura, St.Walburgstraat 1, Groningen. Open: wo t/m za 13-17, zo 14-17 uur. T/m 24 juni 2012.