Groningen (16 november) – Op de buitenmuur van het Grafisch Museum in Groningen werd afgelopen vrijdagnamiddag de nieuwe naam van het museum geprojecteerd: GR-ID, Museum voor het Realiseren van Grafische Ideeën. Niet alleen de naam, zo bleek, alles wordt anders aan en in het Grafisch Museum, dat kampt met te weinig publieksaantallen en vooral met teruglopende subsidies. Het zag er dit jaar naar uit dat per 1 januari het museum de deuren moest sluiten. Onbegrijpelijk voor een museum met een uniek drukmachinepark en een rijke historie en inhoud. Alleen ligt het museum niet op een aantrekkelijke plek voor de gemiddelde toerist en laat de publiekstoegankelijkheid door de huidige inrichting van het gebouw te wensen over.
Paulina de Nijs, directeur van het museum, heeft niet stilgezeten. Ondanks haar van gemeentewege onderbetaalde, zeer drukke positie heeft ze de schouders eronder gezet en nu ligt er een plan dat in de naaste toekomst moet voorzien in publieksaantallen tussen de 15.000 en 20.000 per jaar. Ze gaf vrijdagmiddag een presentatie van de plannen voor een gevarieerd gezelschap van mensen uit het culturele veld. GR-ID wordt een opnieuw ingericht museum met een duidelijke ruimte-indeling en nieuwe functies die variëren van het tonen van objecten en films, zaalverhuur, grote exposities, ruimte voor installaties en workshops dan wel lezingen, typografie en werkplaats (het huidige Werkman-atelier) plus café.
Of het plan haalbaar is, is een tweede. Publiek laat zich, vooral in deze tijd, moeilijk lokken. Maar het plan ziet er aantrekkelijk en stimulerend uit. GR-ID is ook heel praktisch gericht, alles zal in het teken staan van geld verdienen. Van overheden moeten we het in deze tijd niet meer hebben. Kunst moet voortaan een bedrijf zijn.
In ieder geval moet er meer reuring komen, aldus Maarten Meevis van Bureau Kinkorn uit TRilburg die het herinrichtingsplan heeft ontworpen. Er moet in ieder geval veel meer reuring komen. Reuring wordt het centrale woord binnen GR-ID.
Mooie woorden, maar ook mooie plannen. Daarbij wil GR-ID nadrukkelijk op zoek naar samenwerkingsverbanden, met het Groninger Museum, met festivals, sociale media, Eurosonic, Minerva, de Puddingfabriek en wat al niet meer. Het alternatief is sluiting.
En wat betekent GRID? Grid is een raamwerk, een rooster, maar in dit verband een speciale lineaal met raamwerkverdeling voor grafisch ontwerpers. Vandaar.