Laren (2 februari) – Naar schatting driehonderd NRC-abonnees vulden de theaterzaal van Singer in Laren voor de achtste NRC-Lezing in verband met de tentoonstelling ‘Cobra tot Dumas, de Collectie De Heus-Zomer’. Het echtpaar Victoria en Henk de Heus kocht in de afgelopen vijfentwintig jaar een enorme collectie eigentijds werk van Nederlandse kunstenaars, de laatste jaren aangevuld met internationale kunst, zoals van de Chinese Ai Wei-Wei.
Marlene Dumas: ‘Naomi’ 1995. Collectie
De Heus-Zomer
De lezing werd gehouden door NRC-kunstcriticus Hans den Hartog Jager en Directeur Museumzaken Jan Rudolph de Lorm. Hans den Hartog Jager legde uit hoe bijzonder deze verzameling is van een verzamelaarsechtpaar dat zonder enige kennis van kunst met de verzameling begon in de hal van hun huis. ‘De muren moesten vol’, zoals Victoria De Heus het onlangs omschreef in het tv-programma ‘De Wereld Draait Door’. Het echtpaar, Henk de Heus is een succesvolle veevoerderfabrikant, nam indertijd een kunstkenner in de arm om hen van advies te dienen, Deborah Wolf die de kunstcollectie van ABN-AMRO beheert. Dat leidde tot een brede en interessante collectie eigentijdse kunst.
Uit deze inmiddels zeer omvangrijke collectie toont Singer Laren een selectie van Nederlandse schilderkunst, beeldhouwkunst en fotografie. De tweede zondag sinds de opening bleek het storm te lopen. Er hangt en staat werk van Ben Akkerman, Erik Andriesse, Jan Andriesse, Karel Appel, Armando, Hannah van Bart, Tjebbe Beekman, Jasper de Beijer, Koen van den Broek, Constant, René Daniëls, Jan Dibbets, Rineke Dijkstra, Desirée Dolron, Marlene Dumas, Ger van Elk, Edgar Fernhout, Guido Geelen, Joris Geurts, Kees de Goede, Daan van Golden, Herman Gordijn, Frank van Hemert, Hering a/Van Kalsbeek, Hans van Hoek, Pieter d’Hont, Willem Hussem, Alex Jacobs, Folkert de Jong, Rob van Koningsbruggen, Omar Koubâa, Juul Kraijer, Atelier van Lieshout, Lucebert, Marc Mulders, Peter Otto, Michael Raedecker, Jan Roeland, Viviane Sassen, Jan Schoonhoven, Marien Schouten, Han Schuil, Piet Tuytel, David Vandekop, JCJ Vanderheyden, Toon Verhoef, Emo Verkerk, Koen Vermeulen, Henk Visch, Carel Visser, Co Westerik, Robert Zandvliet, Ronald Zuurmond en Ina van Zyl.
Hans den Hartog Jager leerde naar zijn zeggen zijn aversie tegen de combinatie kunst en geld door zijn ontmoeting met het echtpaar De Heus te overwinnen en schreef enthousiast de catalogustekst en gaf nu dus deze lezing, die uitmondde in een pleidooi voor grote, steenrijke verzamelaars, zoals Peggy Guggenheim, Saatchi, Martin Visser en Francois Pinault, die door hun rijkdom wantrouwen wekken over hun bedoelingen, maar zonder wie de kunst en de kunstwereld niet kon en kan voortbestaan. Voor Hans den Hartog Jager is het echtpaar de Heus het type verzamelaar dat boven elke twijfel verheven is. ‘Victoria en Henk zijn eerlijk in hun enthousiasme, maar ook in hun onzekerheid.’
Jan Rudolph de Lorm, betrokken bij het Amsterdamse Rijksmuseum gaf tot slot uitleg bij een aantal geprojecteerde schilderijen uit de verzameling. Daarna werd het publiek in de gelegenheid gesteld de tentoonstelling te bezoeken.
Een selectie uit de Collectie De Heus-Zomer is vanaf 13 december 2013 ook in Museum Belvédère bij Heerenveen te zien.
Singermuseum Laren: Cobra tot Dumas, tot 20 mei.