Geronimo Cadogan: Kijkende naar de lezende. 2013
Foto: Liesbeth Honders
Gedurende de eindexamenexpositie van Academie Minerva (t/m 11 juli) in Groningen schrijft Eric Bos een korte recensie over werk van één van de exposanten. Dit is de laatste beschouwing.
Groningen (10 juli) – In één van de expositieruimtes van de Academie Minerva aan de Praediniussingel hangt een serie schilderijen die bijna fotorealistisch geschilderd zijn. De hand van de Duitse kunstenaar Gerhard Richter herkennen we daarin. Maar het is Geronimo Cadogan (Deventer, 1989, afgestudeerd afdeling Autonome beeldende kunst) die het geschilderd heeft. Net echt. Maar het gekke is, het is niet alleen bijna een echte kleurenfoto, het is tevens niet helemaal origineel. We zien een vrouw van achteren, een beetje onscherp, zoals mislukte foto’s dat wel zijn, die naar een schilderij kijkt. Het is een schilderij van Gerhard Richter dat we herkennen als zijn beroemde ‘Lesende’ uit 1994 waarop zijn echtgenote Sally een krant of tijdschrift staat te lezen. Dat schilderij van Gerhard Richter is ook heel fotorealistisch geschilderd en ook een beetje onscherp. Bovendien heeft Richter zich gebaseerd op de schilderijen van lezende vrouwen van Vermeer. Een soort Droste Cacaobus-effect, maar toch weer heel anders.
Minstens zo interessant is de idee achter zijn variant op Richter, dat Geronimo Cadogan heeft uitgewerkt in een boeiend essay over realiteit en niet-realiteit in de kunst. ‘Is wat we zien ook echt’, vraagt hij zich af. Hij haalt de Franse filosoof Jean Baudrillard aan, die veel gedachten aan schilderkunst en realiteit heeft gewijd, hij gebruikte Susan Sontag als bron, de essays van Merleau-Ponti, zelfs Desmond Morris. Want kijken is gedrag. En wat we zien zijn we zelf. Daarom is Geronimo Cadogan geïnteresseerd in kijkende mensen.
En passant laat hij ons ook beter kijken naar het werk van Gerhard Richter waarmee hij aan de haal gaat. Cadogan schrijft: ‘Gerhard Richter heeft laten zien dat het interessant kan zijn om te kijken naar iemand die leest. Maar is kijken naar iemand die kijkt niet relevanter?’
Te zien in dependance Minerva, Praediniussingel 59, groningen. Open: donderdag 11 juni 10-18 uur.