Chris Herenius: Incantatie 8 – Drentse A
(20x30cm) acryl op paneel.
copyright: 2014 – Galerie Wildevuur
De landschappen van Chris Herenius lijken bijna op foto’s. Zo realistisch en gedetailleerd zijn ze geschilderd. Heel anders dan de interieurstudies van mede-exposant Sara van Epenhuysen. Ze schildert meubilair. Alles in een sterke belichting en met kleurrijke schaduwpartijen. Die zijn veel te kunstzinnig om ze met foto’s te verwarren. Dat geldt ook voor de fijngeschilderde stillevencomposities in aquarel en eitempera van Chris Herenius in hun typische Herenius-stijl. Maar zijn landschappen, van Friese Veen of de Drentse A, er zijn mensen die bij zoiets roepen: dat is geen kunst, dat is gewoon imitatie. En misschien hebben ze wel gelijk. Al blijft het natuurlijk een kunst om zo goed te kunnen imiteren.
En toch…
Bij de tentoonstelling hoort een boekje, vervaardigd door Chris Herenius en Sara van Epenhuysen, en dat gaat nou precies over de vraag of een realistische weergave een kopie van de echte wereld is of niet. ‘Hun schilderijen tonen wat ze deden en niet wat er was’, schrijven ze. En dat is natuurlijk waar. Zet tien fijnschilders voor een landsschap en ze maken er alle tien een heel ander schilderij van. Tien verschillende werkelijkheden krijg je dan. Kortom, ons oog is een misleidend instrument, onze hand een onbetrouwbaar gereedschap.
In het rijk geïllustreerde boekje gaat het om het filosofische aspect van het zien en het weergeven daarvan. Een kunstenaar is geen fotocamera of kopieerapparaat. Niet voor niets noemt Chris Herenius zijn landschappen ‘Incantaties’ (betoveringen). De kunstenaar raakt betoverd door wat hij ziet en het is de betovering die hij weergeeft, niet het landschap zoals het is, al doet het resultaat ons misschien aan een foto denken. Wat dat betreft moet iedereen deze tentoonstelling gaan zien om niet gewoon te kijken, maar om echt te kijken. Kijk naar de kleuren, naar de stofuitdrukking. De Drentse Aa bestaat in werkelijkheid niet uit verfstippeltjes. Het schilderij wel. De kunstenaar heeft bij elke handbeweging een keuze gemaakt, afgaande op wat zijn ogen hem via zijn brein voortoverden. ‘Een schilderij is een nieuwe werkelijkheid en geen imitatie van een bestaande werkelijkheid’, schrijven de kunstenaars dan ook.
Galerie Wildevuur: Chris Herenius en Sara van Epenhuysen en beelden van Coba Koster. Open: vr, za en zo 12-18 uur. T/m 28 september. Zwiggelterweg 4, Hooghalen.
Gezien van de Riet