Mario ter Braak: ‘Aardbeien, plooien en papier.’
(2010) olieverf op linnen (52×83,5cm)
copyright: www.pinterest.com
Nieuw expositiebeleid Museum De Buitenplaats rond
Eelde (19 november) – Het expositieprogramma van Museum De Buitenplaats gaat veranderen. De gemeente Tynaarlo waar Eelde onder valt is akkoord. Patty Wageman (Groningen, 1967), de nieuwe directeur van De Buitenplaats, had het al aangekondigd: het museum blijft zich bezighouden met Figuratie, maar dan in de meest brede zin. Maar wat is in de meest brede zin?
Sinds 2011 was Patty Wageman werkzaam bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam eerst als Zakelijk leider en sinds 2013 als Hoofd Collectie & Onderzoek. Daarvoor was zij van 2001 tot 2011 in dienst bij het Groninger Museum waar zij sinds 2005 de functie van zakelijk leider en plaatsvervangend directeur vervulde. Per 1 september trad zij in dienst van Museum de Buitenplaats waar directeur Geert Pruiksma vertrok. Het nieuwe meerjarenbeleid geldt zowel de museale programmering als de collectie. Ook het activiteitenprogramma zal daarbij worden betrokken.
‘Ik heb voor de komende twee jaar subsidie gekregen voor een nieuw te ontwikkelen expositiebeleid’, zegt Patty Wageman. ‘Daarbij is de Figuratie zoals vanouds het uitgangspunt, maar ik wil dat in de meest brede zin, met aandacht voor het heden maar ook voor het verleden. Realisme is niet perse het doel. Dat was wel het uitgangspunt van Jos en Janneke van Groeningen toen zij met De Buitenplaats begonnen. Ik denk dat het goed is om het Realisme in een bredere context te plaatsen. De herkenbare werkelijkheid blijft het vertrekpunt, maar dat kan ook uitlopen naar abstractie. Het kan allemaal wat scherper, wat spannender. Ik denk wat dat betreft landelijker en internationaler.’
‘Allereerst wil ik een keuze laten zien uit de eigen collectie. In de zomer van 2015 komen wij met Hans Lemmen, dat is heel figuratief werk, maar ook surrealistisch. Bij hem gaat het om mensbeelden die in zijn hoofd ontstaan. In het najaar gaan we iets doen met het Noorderlicht Fotofestival. Misschien dat we zelf iets bijzonders op dat gebied presenteren of gewoon aansluiten op de bestaande programmering van Noorderlicht. Op de wintertentoonstelling wil ik schilderijen van de Groninger kunstenaar Mario ter Braak laten zien. Hij beweegt zich op het gebied van Realisme en Figuratie.’
In 2016 bestaat Museum De Buitenplaats twintig jaar. De bijzondere Appelhof van de museumtuin bestaat dan driehonderd jaar. Een mooie gelegenheid om een verbinding te maken met de historische tuin en het museum, vindt Patty Wageman.
‘Hoe zijn die appelrassen in Nederland gekomen, hoe is de appel in de beeldende kunst terecht gekomen? Dat zijn vragen die op een mooie tentoonstelling beantwoord kunnen worden, en dan met een mooi boek erbij. Als afsluiting van 2016 wil ik graag een tentoonstelling van de Victoriaanse schilder Albert Moore. In het Fries Museum wordt dan gelijktijdig de grote Alma-Tadema tentoonstelling gehouden. Lourens Alma-Tadema was een tijdgenoot van Moore. Beide tentoonstellingen kunnen dan mooi naar elkaar verwijzen. Ik hoop dat het lukt om werk van Albert Moore naar Eelde te krijgen.’
‘Ik heb twee jaar de tijd om aan de nieuwe opzet te werken. Ik wil dan meer op het ritme van de seizoenen prorgammeren, ook in de tuin. Beide moeten een dialoog aangaan, dus gaan we kijken naar wat er in de tuin moet veranderen. De dialoog moet ook plaatshebben tussen heden en verleden. En af en toe een boek. In dat opzicht wil ik de collectie van de boekenshop bijstellen en meer uit de eigen collectie brengen. Ik denk er over de voortbrengselen van de tuin te boekstaven, bijvoorbeeld digitaal, zodat je via internet kunt bladeren in de collectie bomen, planten, vruchten en bloemen van De Buitenplaats. En het museumcafé krijgt een facelift, zodat ook niet-museumbezoekers daar kunnen lunchen.’
In de eventueel te exposeren kunstenaars maakt Patty Wagenan een andere keuze dan haar voorgangers. Ze denkt daarbij aan Charlotte Schleiffert, Erik Odijk en Alexander Gorlizki.
‘En ook aan een ‘Poetry in the garden’ en ik wil de veelzijdigheid van het podium uitbreiden en kijken wat een samenwerking met de Academie Minerva kan opleveren. Ik zit budgettair vast aan vier tentoonstellingen per jaar. Dat is het maximum en daarbij moeten aankopen mogelijk zijn om de collectie uit te breiden. En iets met fantastische en surrealistische kunst, het onderzoeken van de realiteit.’
(afbeelding rechtsboven: Albert Joseph Moore: ‘Azalea’s’)