Svetlana Tartakovska in haar atelier.
Foto: Eric Bos
Haren (29 november) – Beeldende kunstenaar Svetlana Tartakovska uit Haren werd afgelopen zaterdag winnaar in het populaire tv-programma ‘Sterren op het Doek’, waarin een bekende Nederlander door drie kunstenaars wordt geportretteerd waarna deze de beste kan kiezen. Media-tycoon en theaterproducent Joop van den Ende was gisteren het ‘model’. Uit de portretten die drie kunstenaars van hem hadden gemaakt koos Van den Ende Svetlana als het beste.
De in Oekraïne geboren Svetlana Tartakovska deed van 2009 tot 2013 haar opleiding aan de Klassieke Academie. Eerder waren de Klassieke Academie-alumni Martin Huitsing en Keimpe van der Kooi de favorieten. Eric Bos interviewde Svetlana Tartakovska over haar ervaringen met het programma.
Svetlana: ‘Het begon met een mailtje van de redactie van het programma, of ik mee wilde doen. Mijn eerste reactie was: dat doe ik niet. Uiteindelijk heb ik toch besloten mee te doen, het is tenslotte reclame voor mijn werk. Maar ik was zó zenuwachtig.’
De eerste opnamedag had plaats in het Amsterdamse Theater Carré. De drie kandidaten vroegen zich af wie het model zou zijn. Een BN’er, maar wie?
‘Zo’n tv-programma, alles wordt geregeld, hoe je in beeld moet komen, hoe je je kwast moet houden. Op een podium stonden drie ezels, verder heb je niets te vertellen. Je wordt geleefd. Het advies was: als je de BN’er in kwestie niet kent, doe dan net alsof. Uiteindelijk blijkt dat ze een lijst hanteren van kunstenaars die passen bij de betreffende BN’ers. Zo iemand komt, gaat vijf minuten zitten en dan kun je er met z’n drieën vragen aan stellen. Ik kende hem niet en kreeg ingefluisterd wie hij was, iemand die iets met theater had. Joop van den Ende. Zo kwamen er al meteen beelden in me op. We konden hem slechts een kwartier bekijken. Als je het programma ziet, doen ze net of alles veel tijd in beslag neemt, maar in werkelijkheid is alles haastig.’
‘Joop had geen BN’er maniertjes, hij liet juist een heel menselijke kant zien. Hij sprak over zijn werk, over zijn passie en hij had het over ouder worden, de angst om dood te gaan en niet meer af te kunnen maken wat hij nog graag wilde doen.’
Presentator Hanneke Groenteman kwam drie dagen later met een opnameploeg langs in Svetlana’s atelier in Haren. Ze herkende meteen de dichter Jean-Pierre Rawie van het portret dat Svetlana van hem maakte en dat in het atelier hangt.
Het portret dat Svetlana Tartakovska
van Joop van den Enden maakte.
‘Ik heb ze toen verteld dat ik begin met het gezicht en de handen en dan de rest. We hadden het over de achtergrond gehad, ik had ontdekt dat Joop van den Ende iets had met Cyrano de Bergerac, dat dat zijn belangrijkste grote productie was. En dat kende ik, al was het maar van de gelijknamige film met Gérard Depardieu in de titelrol. Zo’n scène heb ik erachter geschilderd in de hoop dat het bij hem paste. Daarna kregen alle kandidaten drie weken de tijd om het portret te schilderen. In die tijd kon ik rustig de achtergrond doen, glaceren enzovoorts.’
De slotuitzending werd in het Stedelijk Museum gefilmd, naast de schilderijen van Marlene Dumas. Daar vertelde Joop van de Ende wat hij van het werk van de kandidaten vond. Hij moes blind kiezen, alleen op de resultaten. Bij mijn portret ging hij op de ogen in, de theaterachtergrond en de compositie in positieve zin.’
Svetlana gebruikte voor het portret van Joop van den Ende een heel ander palet dan gebruikelijk. Doorgaan schildert ze met vier olieverfkleuren, cadmiumrood, oker, ivoorzwart en titaanwit, uitgebreid met alzarin en ultramarijn. Deze keer koos ze voor het palet van John Singer-Sargent dat uit veertien kleuren bestaat. Merken: Winsor&Newton en Van Gogh.