Ken Schles: ‘East Village Bar’ (1985).
Copyright: Noorderlicht, Groningen
Tussen alle foto’s van Ken Schles (New York, 1960) op de muren van Fotogalerie Noorderlicht, is een vergroting op een expositiewand aangebracht van een bijna leeg barinterieur. Levensgroot, zodat je de illusie hebt zelf in die bar te staan, tussen de fonkelingen van flessen en glazen die beloven dat het er altijd feestelijk en gezellig is. Op een barkruk zit een man, zijn lichaamshouding verraadt dronkenschap. De barjuffrouw blijft in zijn buurt om hem bij te schenken. Ook omdat ze weet dat zij op dat moment de levensdraad is waaraan deze man zich vastklampt.
Hij is niet de enige. Op veel foto’s van Ken Schles proberen mensen te overleven, via een stamkroeg, hun verslaving, een plek in een huurkazerne. Of in de korte roes van een vrijpartij in de morsige hoek van een binnenplaats.
‘Invisible City’ heet de fotoserie. Als wij slapen gaat voor anderen de wereld open. De Lower East Side van New York in de jaren ’80. Prostituees en dealers, vlinders en barmeiden, zwervers en junks bevolken de voor ons onzichtbare stad. Het doet denken aan de foto’s van Nan Goldin, maar minder heftig en confronterend. Of van Larry Clark, maar niet zo expliciet en voyeuristisch. Welke fotograaf is ooit begonnen in beschadigde mensenlevens door te dringen en hun kapotte wereld vast te leggen? Het zijn beelden die zelf beschadigd lijken, door hun onscherpte, hun groezelige korrel, hun harde contrasten. Vorm en inhoud spiegelen zich aan elkaar, zoals de grijze expositieruimtes doen denken aan een mix van donkere kamer en Undergroundbar.
Kale en tragische levens worden op de foto’s van Ken Schles zomaar kunst. Bewogen foto’s dansen met de voetstap van de fotograaf mee. Zijn foto’s ademen de eeuwige onrust van de junks die hij portretteert. Je loopt met hem door de stad, die door zijn camera zichtbaar is geworden. Hij toont je de duistere kant die in ons woont, die we liever niet zien. Omdat het een manier van leven is die je zomaar op kan slokken als je niet oppast. Voor de zekerheid plaatste de fotograaf dan ook een camera tussen hem en die wereld. Zoals zijn foto’s tussen ons en de werkelijkheid zijn geplaatst. Veilig op een afstand.
Ken Schles ‘Invisible City/Night Walk’ Noorderlicht Fotogalerie, A-Kerkhof 12 zz Groningen. Open: wo t/m zo 12-18 uur. T/m 7 juni 2015.