Louvrezaal met toeristen en Mona Lisa.
Copyright: www.reddit.com
We wilden deze zomer in het Parijse Louvre eindelijk eens een keer ‘De bruiloft in Kana’ uit 1563 van Paolo Veronese zien. Je weet dat het dan vreselijk druk is, maar het is een groot schilderij, ruim 6,5 x 9,9 meter. Het beeldt een bruiloftsmaal uit, maar met Christus als tafelgenoot, dus dan houd je je wel een beetje gedeisd. Het handige van zo’n groot schilderij is, dat je altijd wel wát ziet als het erg druk is. Maar zo overvol als de zaal van Veronese bleek te zijn, hadden we niet verwacht. Honderden mensen keken niet naar Veronese, maar er tegenover naar een klein schilderij van 77 x 53 centimeter achter glas en met een grote houten ombouw om het publiek zo ver mogelijk op een afstand te houden. Je zag op deze afstand bijna niet wat het voorstelde, maar het is echt de Mona Lisa (1504) van Leonardo da Vinci dat daar hangt. Die vrouw met de glimlach. Ze heeft meer een vriendelijk gezicht dan een overtuigende glimlach, gesuggereerd door haar dromerige oogopslag en dat schaduwtje bij haar linker mondhoek (voor ons rechts).
Voor die geheimzinnige glimlach komen toeristen van heinde en verre. De afgelopen jaren bijna 9,5 miljoen. Je kreeg het gevoel dat al die 9,5 miljoen mensen daar op dat moment bij elkaar waren. Het moet dus wel een ongelooflijk mooi schilderij zijn. Mooi, ja. Maar niet ongelooflijk. Da Vinci heeft veel mooiere portretten geschilderd, veel kleuriger en tijdlozer ook, zoals bijvoorbeeld ‘Dame met hermelijn’. Maar zo werkt het nu eenmaal. Er zijn mensen die anders nooit naar Parijs zouden zijn gegaan.
Het is misschien niet eens dat portretje, het gaat vermoedelijk vooral om die geheimzinnige glimlach. Als iemand tegen je glimlacht, moet je wel een verstokte chagrijn zijn om niet een beetje te smelten. En het mooie is, de Mona Lisa, of het echt zo is of niet, glimlacht tegen ons. Tegen elk van die jaarlijks 9,5 miljoen bezoekers. Een wonder. En al kun je die glimlach niet eens zien omdat het schilderij zo ver weg hangt en er ruim honderd toeristen in de weg staan, je weet dat het er is en jij stond in de buurt. Daar kunnen geen drie wandgrote Veroneses tegenop.