Kristen Stewart promoot ‘Gabrielle’van Chanel.
Copyright: us.magazins
De Amerikaanse actrice Kristen Stewart leent sinds afgelopen zomer haar gezicht aan een affiche van Chanel’s nieuwe parfum Gabrielle. In een promotieclipje van Chanel rent ze een minuut lang als een dolleman rond om zich te bevrijden van enkele slierten stof en springt dan door een muur van lege parfumflesjes heen. Eindelijk, vrij! Waarop ze met haar typerende, enigszins hese stem de toverfomule uitspreekt: ‘Gabrielle, Chanel, the new fragrance.’
Het parfumhuis zegt met Gabrielle een ode te willen brengen aan de oprichtster van het parfummerk, Coco Chanel (1883-1971), die in werkelijkheid Gabrielle heette.
Parfums leiden geen eigen bestaan, zelfs niet in sublieme, handgeblazen flesjes. Ze komen pas tot leven op de huid van degenen die het gebruiken. Je kunt de geur dan associëren met je geliefde of met de beroemde of aanbeden persoon waarvan je weet dat die het parfum of de eau de toilette op zijn of haar huid draagt. Hoewel het heel goed mogelijk is dat Kristen Stewart helemaal niet naar Gabrielle geurt.
De relatie tussen parfum en persoon is heel intiem, want we hebben het over huid, over lichaamsgeur vermengd met dat van een lekker geurtje dat met het lichaamszweet een cocktail vormt. Als ook wij Gabrielle gebruiken, kunnen we de illusie hebben dat we de geur van Kristen Stewart ruiken. Dat we indirect, via die geur, op een onverwachte manier op intieme voet met haar staan. Ruiken wat haar geliefden ook bij haar ruiken.
Helemaal spannend wordt het als het parfum van een historische persoon is geweest. Laten we zeggen: de koninklijke maitresse Madame De Pompadour of de kunstschilder Elisabeth Vigée-Lebrun. Onlangs kregen wij een besteld pakketje met een tiental geursamples. Daaronder bevinden zich ook ‘historische geuren’, parfums of eau de Colognes die een of twee eeuwen geleden ontwikkeld werden en nog steeds worden gemaakt. Zo bleek een sampeltje van parfumhuis Guerlaine dezelfde eau de Cologne Imperiale uit 1860 te bevatten die de Franse keizerin Eugénie gebruikte.
We kennen haar van oude foto’s en schilderijen, maar nu we haar geur ervaren, een verrukkelijke mix van sinaasappel, citroenverbena, neroli en bergamot op basis van rozemarijn, tonkaboon en cederhout, weten we precies wat Napoleon III bij zijn echtgenote rook. We bevinden ons door haar favoriete geur in haar dichtste nabijheid, voorbij leven en dood. Voor geuren gelden geen afstanden of grenzen.