Marianne Duif: ‘Gezin met 3 kinderen’. Olieverf op linnen (85x90cm)
Copyright: Marianne Duif
De catalogus van de tentoonstelling Scherven of bouwstenen? in het Karmelklooster in Drachten gaat niet alleen over de aanwezige schilderijen en beeldhouwwerken van zo’n 35 kunstenaars, maar ook over gedichten. Het lijkt wel een dichtbundel met illustraties. Dat is om beeldende kunst te verbinden met de vragen des levens, met de diepere zin der dingen.
De combinaties verzint het Karmelklooster zelf. Zodat bij een rivierlandschap van Christiaan Kuitwaard een gedicht van Rutger Kopland over een rivier is geplaatst. Bij een spannende foto van Kumi Oguro waarop een vrouw knikkers braakt zijn twee gedichten over angst te lezen. Daardoor krijgen de kunstwerken zomaar een andere betekenis.
In het geval van de geschilderde familiefoto van Marianne Duif wordt het helemaal ingewikkeld. Daar is niet alleen een gedicht van N.Hofstra-Post, maar ook een oude familiefoto van de organisatoren bij geplaatst. Een beetje vreemd vond Marianne Duif dat wel, maar ach, ze heeft het maar zo gelaten. Familiefoto’s vormen immers ook de basis van haar schilderijen, vanwege het vermoede of gekende verhaal erachter. Het schilderij is geïnspireerd door een familiefoto die een emigrantengezin vanuit Canada naar de familie thuis stuurde. Vader, moeder en drie jongens. ‘Lieve mensen, het gaat ons goed’. Al ging het vaak heel erg mis. En wat is er uiteindelijk van die drie jongens terecht gekomen? We mogen het zelf verzinnen.
Dergelijke schilderijen en foto’s wekken herinneringen aan je eigen familiefoto’s. Zoals het gezin van mijn hervormde oom in Friesland die met een gereformeerde tante trouwde. Ze werden gezegend met vier kinderen. De jongens werden door oom regelmatig bij de ratten in de kelder opgesloten omdat ze steeds ongehoorzaam waren. Men spare de roede niet, riep tante en sloeg de oren van haar dochters blauw. De rest van de familie sprak er schande van: ‘En dan ook nog gereformeerd!’ Ik wou daar als kleine jongen in ieder geval niet meer logeren. Maar op de familiefoto zagen we een zedig glimlachend modelgezin. ‘Een huis waarin men elkaar bemint, / En ook na vallen elkaar weer vindt’, luiden enkele regels in het gedicht naast de afbeelding van het schilderij.
‘Scherven of bouwstenen’ Karmelklooster, Drachten. Open: vr, za en zo 13-17 uur. T/m 29 april 2012.