Henri Privat Antoine Théodore Livemont: ‘Absint-poster’ (1896) detail.
Groningen (12 februari) – Deze maand verschenen bij uitgeverij boekwerk & partners twee kleine uitgaven in de smaakvolle serie ‘De Collectie’. De eerste, getiteld ‘Absinthe, het grote kwaad’, beschrijft de kleurrijke geschiedenis van absint. In het schakeljaar 1900 telde Parijs 17.000 bakkers, 14.500 slagers en 33.000 verkooppunten voor absint. Het boekje is geschreven door Eric Bos en geeft een interessant beeld van de rol die absint heeft gespeeld in de negentiende eeuwse Franse cultuur en het Parijs van Henri De Toulouse Lautrec en de schrijver/dichter Charles Baudelaire.
De flaptekst vermeldt: ‘Op stoutmoedige wijze verbindt de auteur kunst, literatuur en de negentiende eeuw met de groene fee zoals absint genoemd werd’.
Piet Kramer: reclamebord voor de firma Schumann (1900)
Een vergelijkbare uitgave in dezelfde serie van boekwerk & partners is ‘Uithangborden – art nouveau ontwerpen’. Rond 1910 publiceerden de toen bekende Delftse kunstschilder/tekenaar Piet Kramer en H.Schaap een map met ontwerpen voor reclameborden, uithangborden en winkelopschriften. Deze zijn, in zwart-wit en in kleur onderwerp van het boekje. E.J.Noorman schrijft in als inleiding een korte geschiedenis van het uithangbord.
Beide uitgaven kosten 9,95 euro per stuk.