Een donkere mensfiguur waaruit lichtgevende wortels groeien die de aarde zoeken in een kas die door het onaardse licht nog het meest op een spookkasteel lijkt. Het is één van de foto’s van de Deense kunstenaar Lasse Hoile (Aarhus, 1973). Hij leidt ons met zijn foto’s, muziekclips en films een duistere wereld binnen, waarin groezelige horror, gothic en grimmige sprookjes een rituele rondedans maken. Elke foto inspireert tot een andere tekst en een ander verhaal . Voor Lasse Hoile is muziek even belangrijk als beeld. In 1993 richtte hij de Deense metalband Panzerchrist op, waarvan hij tot 1999 de zanger was. De muziek is sterk verwant aan de Duitse Rammstein, die kort daarna werd opgericht. Panzerchrist produceert een geluid als van een mortiergranaat, soms gecombineerd met het naargeestige piepen van rupsbanden. Daarnaast creëert Lasse Hoile zijn gefotografeerde werelden die aansluiten bij zijn filmclips. Die doen denken aan omgewoelde landschappen na de slag waar het zonlicht geen kans meer krijgt.
Muziek, kunst, film en fotografie hebben bij hem alles met elkaar te maken, het een is het verlengstuk van het ander. De gezichten van zijn figuranten en modellen zijn vaak verstopt onder zwachtels, achter struiken, touw, geweien of vogelmaskers. In dat opzicht lijkt Lasse Hoile een ‘sjamaan’ zoals in zijn werk bovennatuurlijke krachten worden opgeroepen. Of hij het sjamanisme aanhangt, weten we niet. Misschien is het gewoon een concept, een pose, maar zijn beelden overtuigen.
Kunnen foto- en filmbeelden grommen? Bij Lasse Hoile in ieder geval. Ze zijn aards, oer en verontrustend. Zoals in de muziekclip ‘Harmony Korine’ voor popmusicus Steven Wilson. De muziek van Wilson is progressieve rock, niet vergelijkbaar met Panzerchrist, maar Hoile’s filmbeelden lopen daarin parallel aan zijn donkere fotobeelden. Ook de lichtgevende wortels zien we terug, ditmaal bewegend als bliksemflitsen in een onweersduister. Het herinnert aan de films van de Franse cineast Franju die ruim een halve eeuw geleden met zijn surrealistische zwart-wit drama’s eenzelfde gevoel wist te wekken. Geen wonder, in zijn film ‘Judex’ (1963) zien we dezelfde mannen met vogelmaskers die Lasse Hoile in ‘Harmony Korine’ laat opdraven. In dat opzicht is Lasse Hoile een neo-surrealist die compromisloos dromen en nachtmerries schept. Hij maakt ook vrolijke, kleurige, eigentijdse fotografie. Maar zijn donkere beelden beklijven het meest, geworteld als ze zijn in een oeroude Noord-Europese cultuur.
‘Lasse Hoile’ Noorderlicht Fotogalerie, Akerkhof zz 12, Groningen. Open: wo t/m zo 12.00-18.00 uur T/m 29 januari 2017. www. Noorderlicht.com