Nathalie du Pasquier: Fruitschaal ‘Courtoise manière’
(Objects for the electric age) 1983.
copyright: 2016 – Groninger Museum
We weten het, de vorm van het Groninger Museum is voortgekomen uit een schetsje van Memphisontwerper Alessandro Mendini van een aantal met bruggetjes verbonden Italiaanse taartjes. Want dat is natuurlijk het leuke van postmoderne design en architectuur, dat het over alles en niets gaat. Dat het vooral speels en vrolijk moet zijn. En dat het iets anders is, dan je denkt te zien. Zo diende uiteindelijke het Memphisontwerp van een theeservies, kop en schotel, suikerpot en melkkannetje als basis voor het uiteindelijke gebouw. Dat vinden we nu leuk, nergens staat zo’n vrolijk museum als in Groningen. Maar in 1994 toen het werd geopend, waren veel Groningers woedend over zo’n idioot ontwerp. Waar gaat het heen als iets er niet uitziet zoals het er hoort uit te zien?
Zo lopen we op dit moment in het museum tegen een vitrine aan waarin een merkwaardig voorwerp staat van laminaat, chroom en hout. Als we denken dat het niks is (misschien is het een broodrooster of een theelichtje), lezen we dat dit stukje design eigendom is geweest van David Bowie, die vorig jaar overleed toen een groot overzicht van hem en zijn oeuvre was te zien. En dan wordt zo’n vreemd voorwerp in de vitrine ineens toch weer heel interessant. Het werd afgelopen november voor 10.000 Britse pond bij Sotheby’s geveild aan de hoogste bieder: het Groninger Museum.
Maar wat is het?
Als we door onze knieën gaan en door de openingen kijken, doet het sterk denken aan een lege museumzaal. Aan een vergeten museumpaviljoen dat indertijd niet meer in de Zwaaikom paste.
De Franse ontwerper Nathalie du Pasquier ontwierp het in 1983 en noemde het een Fruit Bowl. Je kunt er dus fruit in doen. En zoals het postmodern design betaamt, is dat wel het laatste waarvoor je het zou gebruiken. De vorm is immers belangrijker dan de functie.
In 1985, in de tijd van directeur Frans Haks, was het trouwens nog in het museum te zien, met andere ontwerpen in dezelfde serie. Het is dus een beetje thuisgekomen en het kan straks mooi naar het Memphiszaaltje waar andere Memphisontwerpen een beetje treurig in een soort open opslag tegen de muren staan te dromen over betere tijden.
Te zien op niveau 0 in het Groninger Museum, Museumplein 1, Groningen. Open: di t/m zo 10-17 uur.