Elle Fanning als Mary Shelley in de gelijknamige film van Haifaa Al-Mansour.
Copyright: www.hollywoodreporter.com
Actrice Elle Fanning zit op deze foto in haar rol van schrijfster Mary Shelley (1797-1851) tegen de graftombe van haar moeder. Die was kort na de geboorte van Mary in het kraambed overleden. Het is een scène uit de film ‘Mary Shelley’ van Haifaa Al-Mansour die het leven van de Engelse schrijfster verfilmde omdat Mary’s roman ‘Frankenstein, or the modern Prometheus’ precies twee eeuwen geleden, in 1818, het licht zag. Frankenstein is voor ons vooral het monster dat vanaf 1910 geregeld in horrorfilms opduikt. De schepper van het monster, dr. Victor von Frankenstein, is de ambitieuze geleerde die letterlijk over lijken gaat. Hij naait uit onderdelen van lijken een nieuw mens in elkaar en brengt die met electrische impulsen (galvanisme) tot leven. Het werkelijke monster is echter zijn maker. Dat is de moraal van Mary Shelley’s verhaal.
Mary heet nog Mary Wollstonecraft als ze op datzelfde kerkhof in het Londense St.Pancras haar toekomstige echtgenoot ontmoet, de 21-jarige dichter Percy Shelley. Bij het graf van haar moeder verklaart hij haar zijn liefde. Drie jaar later bracht het paar drie dagen aan het Meer van Genève door in de villa van de romantische dichter en schrijver Lord Byron en de arts en schrijver John Polidori. Een zware storm teisterde de villa terwijl het gezelschap elkaar tot diep in de nacht spookverhalen vertelde. De afspraak was om na de laatste dag elk een griezelverhaal te schrijven. Mary was de enige die dat met haar ‘Frankenstein’ lukte.
Ondanks het succes had ze niet veel geluk in haar leven. De rouw om haar moeder, de zelfmoord van Percy Shelley’s eerste vrouw, de dood van twee van haar drie kinderen, de dood van Percy tijdens een zeilbootongeluk, de depressies waarin ze soms wegzakte. Je zou verwachten dat een filmmaker dat uit het leven gegrepen ‘scenario’ als uitgangspunt zou nemen voor een schurend drama over leven en dood, verlies en depressie. Dat alles in een tijd waarin de maatschappij kantelde van bijgelovige plattelandswereld naar een rationele samenleving en de medische wetenschap overwinningen boekte. ‘Mary Shelley’ is echter geen arthousefilm geworden, maar een romantische kostuumfilm met een scène waarin enkele galvanistische proeven te zien zijn waarmee de wetenschap in Mary’s tijd dacht doden tot leven te kunnen wekken. Wie van Elle Fanning en romantische zwijmelfilms houdt, hoeft voor ‘Mary Shelley’ straks niet thuis te blijven.
De film ‘Mary Shelley’ van Haifaa Al-Mansour draait vanaf 22 november in Nederlandse bioscopen.