989 Een bron van genot

Firenze

Nico Heilijgers: ‘Firenze’ (2013) olieverf op paneel (25×50 cm).

Temidden van al het verbazingwekkend fijngeschilderde Realisme op de tentoonstelling valt een klein schilderij op dat er qua kleur magertjes bij afsteekt en met fijnschilderen niets te maken heeft. Uit een woud van ondefinieerbare rode en blauwe verftoetsen doemt een Italiaanse stad aan een rivier uit het duister op. De eerste stralen van de ochtendzon doen de gebouwen aan de rechteroever opgloeien. De kleur is bezig terug te keren in de stad, maar we herkennen al de oude brug, de Ponte Vecchio, over de Arno, waarin de eerste zilverreflecties verraden dat het water in beweging is. Deze stad kennen we, van vakantie, van films, van foto’s: Florence of Firenze, zoals de Italianen het noemen.

Op dit schilderij van Nico Heilijgers zien we het moment waarop de stad zich losmaakt van de tijd. Een paar minuten, tussen de geluiden van de nacht en het toeristische rumoer van de nieuwe dag, is het doodstil. In geen enkele toeristenfolder, noch op internetfoto’s, laat Firenze zich op deze manier kennen. Wat we daarop zien zijn azuurblauwe luchten, alles scherp en briljant uitgelicht, elke geheimzinnigheid, elk mysterie zorgvuldig uit beeld gehouden. Zelfs op ansichtkaarten van de nacht is Firenze een vrolijk verlicht kermisterrein.

Het Firenze op dit schilderij prikkelt echter een schilder tot schilderen en een schrijver tot schrijven. De Amerikaanse romanschrijver Henry James werd in de jaren ’80 van de negentiende eeuw danig geïnspireerd door de kleuren van Firenze, zo lezen we in ‘Portrait of a Lady’ en in ‘Italian Hours’.

‘Mijn kamer in de herberg bood uitzicht op de rivier. Het behang was opvallend oranje, de Arno, niet eens zo heel veel anders van kleur, stroomde beneden, en aan de overkant van de rivier stonden vaalgele huizen, heel oud en bouwvallig. Al dat licht, al die geelheid was een voortdurende bron van genot…’

Ook op deze nieuwe dag zal Firenze in de kleuren van de Renaissance gekleed gaan. Nog even en het torentje van het Palazzo Corsini rechtsonder laat zijn Italiaans oranje puntdak zien.

Het schilderij van Nico Heilijgers is te zien op de tentoonstelling ‘Niets is wat het lijkt’ in Galerie Den Andel, die op 14 juli om 15 uur geopend wordt. De Streekweg 1, Den Andel. Tot 31 augustus 2013.

 

 

Over Eric Bos

Eric Bos Eric Bos (Den Haag - 1942) is beeldend kunstenaar,schrijver, docent en journalist. Schrijft essays, romans en non-fictie. Woont in Groningen.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /srv/users/serverpilot/apps/visualia/public/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *