Cover van het album ‘Antonio Vivaldi’ met Cecilia Bartoli. Cover-foto: Uli Weber.
Copyright: Decca-2018
Het was zangeres Cecilia Bartoli die voor een groot publiek Vivaldi nieuw leven inblies. Dat gebeurde in 1999 met ‘The Vivaldi Album’, de eerste feestelijke uitgave van onbekende, door Bartoli opgediepte opera-aria’s van Vivaldi. In 2005 gebeurde dat opnieuw met de dvd ‘Viva Vivaldi’. Dat is een live-opname waarmee Bartoli het Théâtre Champs Elysees in Parijs en vervolgens de hele wereld overrompelde. Dat Vivaldi zo energiek, sprankelend, uitbundig, kleurrijk en expressief kan klinken was een openbaring. Cecilia Bartoli was niet de enige. Ze maakte deel uit van een nieuwe generatie vocalisten en ensembles met fonkelnieuwe, eigentijdse interpretaties. Ze wist Vivaldi’s virtuositeit en bravoure met aanstekelijke energie te vertolken. Ze beschikt over een exclusieve stem die kan rangeren van woest tremolerend naar fluisterzacht.
Cecilia Bartoli is terug. Na twintig jaar overal Mozart, Rossini, Puccini en zelfs Gershwin te hebben gezongen, is er een nieuw Vivaldi-album verschenen met nog niet eerder met Bartoli opgenomen opera-aria’s. Nu geen overrompelende woedearia’s, maar een ingetogen selectie. Een album in zwart-wit. Ook de keuze voor de Vivaldi-muziek is overwegend een andere. Nauwelijks of geen stormachtige donder- en bliksem, dit is de Vivaldi van de bewolkte hemel., de melancholie. Er wordt met een zeldame gevoeligheid gezongen over het verdriet van de ontrouwe geliefde.
Treurend wanneer de liefde als een gekooid vogeltje alle zanglust verliest en tot zuchten overgaat. Bliksemschichten jagen bij uitzondering door de eerste aria, uit de opera Argippina, over het door anderen gedane onrecht. Verderop ontfermen wenende violen zich over het ‘Sovente il sole’ uit Adromeda liberata, wanneer Andromeda wanhopig wacht op haar bevrijding. Pas bij het negende nummer, ‘Combatta gentil cor’ uit de opera Tito Manlio kondigen de trompetten meer vuurwerk aan.
Dirigent en pianist Daniel Barenboim legt als één van de bewonderende musici in het album uit wat Cecilia Bartoli zo bijzonder maakt: ‘het is haar stem, haar muzikaliteit, haar vertolking en hoe ze zich tijdens het zingen beweegt, onscheidbare aspecten van haar allesomvattende kunstenaarschap.’
Het album eindigt, trouw aan zichzelf, met een uiterst fijnzinnig gezongen aria uit Catone in Utica, ‘Se mai senti spirarti sul volto’: mocht je wang beroerd worden door een streling, bedenk dan dat die afkomstig is van het zuchten van je afwezige geliefde. In de barok wisten ze ook al wat liefde en liefdeskwellingen waren. Mooi voor eenzame winteravonden.
‘Antonio Vivaldi’, Cecilia Bartoli zingt opera-aria’s van Vivaldi met het Ensemble Mattheus o.l.v. Jean-Christophe Spinosi. Decca-2018 Prijs: 20,00 euro.